Nya dikter

Erotisk fylla


Om du ville
kunde jag famna dig
i en blandning
av rökig maltwhisky
och peppartoner -
kryddigt, hett och berusande



© Alfabetan




Språkbarriär


Nu pratar du
sådär lustigt igen
Ett språk jag inte förstår
trots att jag kallar det
modersmål

Det kletar i hörselgångarna
och jag får ideligen säga:
"Ursäkta?"

Du upprepar
allt det där trögflytande
och jag kämpar
för att ta till mig innebörden
av det som nu börjar lukta
bränd asfalt

Det är strax efter jag hör det -
dina ord ekar död
och jag orkar inte lyssna längre


©
Alfabetan




Suddig pastell (eller klar gråskala)


Du är lite sotig nu
(man kan nog säga utsmetad)
där i ögats lins
Som en dåligt målad bild
i gråskala

(nu kan jag andas ut)

Men enligt traditionen
intar du dina pastellfärger igen
(utan att ta hänsyn
till min andhämtning)
och jag vet -
det blir svårt
att försöka fotografera dig
i gråskala då



© Alfabetan




Sledgehammer


Orden som sipprar
från dina läppar
spränger tillvaron i bitar

Hur vågar du
måla min värld svart?

Orden hamrar mig omilt
och jag skriker rött



© Alfabetan




Mördande florist


Liljan du gav mig -
kantad med sorg
och med avsky i bladen
satte jag i kokande vatten
spätt med två delar arsenik

Din syn på Carl von Linnés
flora brände dig som ett syrabad
och jag ville egentligen blunda
men valde att ta död på din
flyende dag

(Jag vill tro att du är tacksam)



© Alfabetan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback