Bokmal

Japp, jag är ju det... Jag har, som jag kan tänka mig att de flesta bokmalar har, läsperioder. Det går alltid i vågor. På sommaren läser jag übermycket, på hösten inte lika mycket, under vintern varierar det och på vårkanten rycker det extremt mycket i boktarmen.

Jag läser dessutom ofta flera böcker samtidigt, vet inte varför men det känns liksom tryggt på något vis.

Just nu attackerar jag dessa två:

Wuthering Heights av Emily Brontë och Falskt minne av Dean Koontz.



Wuthering Heights (9780141023540) -  Emily Bronte - Böcker                                     Falskt minne (9789170026799) -  Dean Koontz - Böcker


Gav mig på Wuthering Heights på orginalspråket och trots att jag talar flytande engelska och jävligt bra dessutom så är den här en riktig tungvrickare (kan man säga så? Ja kanske om jag skulle idka högläsning). Tänk bara, 1800-talsengelska.. Mmm precis, alla skumma uttryck, förfinade sådär som absolut inte används längre. Fascinerande... Utöver det valde författaren att dessutom skriva ut dialekter! Wtf? En betjänt kommer från antingen Irland eller Skottland och honom är det fanimej omöjligt att förstå. Skrattar dock lite då jag försöker se någon logik i hans mummel.

Falskt minne har jag inte kommit så långt i, läste precis ut Ansiktet av samma författare, men den verkar bra.

Läser ni mycket?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback